It’s the Education, Stupid.
Onlangs tekende minister Eppo Bruins van Onderwijs vol trots een overeenkomst met zijn Zwitserse collega om meer te gaan samenwerken in de wetenschap, technologie en onderwijs. Hij roemde Zwitserland als wereldspeler op het gebied van innovatie. Een veelbelovend gebaar, zou je denken. Maar deze lofzang klinkt wrang uit de mond van een minister die in eigen land de onderwijsbegroting aan flarden snijdt.
Tijdens een sessie van De Kiesmannen Academie.
Zonder voldoende investering in onderwijs, wordt de basis voor Nederland als kenniseconomie ondergraven. De geplande bezuiniging van 1,2 miljard euro zal ons als samenleving veel meer kosten dan het ons oplevert. De Europese economie is kwetsbaar op dit moment. Het is daarom cruciaal om niet te snijden in onderwijs, maar juist de Nederlandse kenniseconomie te versterken.
Zwitserland, niet voor niets een koploper op innovatie
Het wetenschappelijke succes van Zwitserland waar minister en gepromoveerd kernfysicus Bruins zo vol bewondering naar kijkt, is ook de Italiaanse politicus en topeconoom Mario Draghi niet ontgaan. Draghi was al invloedrijk in de Brusselse vergaderzalen, maar heeft inmiddels de status van een heilige gekregen sinds hij deze herfst een rapport schreef over hoe de Europese economie toekomstbestendig moet worden gemaakt. Hij is vol lof over Zwitserland en roemt bijvoorbeeld het succes van de deeltjesversneller CERN, waar de theorieën van Einstein worden getest, als een broedplaats voor wetenschappelijke innovatie.
Voor Draghi is innovatie de enige manier om onze stagnerende economie te redden. Op dit moment dreigen we het af te leggen tegen China en de VS. Zo staat de Europese auto-industrie onder druk en hebben andere industriële sectoren in Europa te maken hebben met zware verliezen. In plaats van bezuinigen op Onderwijs roept Draghi daarom expliciet op tot investeringen van vele miljarden euro’s in de Europese onderzoeks- en onderwijsinstellingen. Van basisscholen tot topuniversiteiten.
Inderdaad komt ook het succes van Zwitserland niet uit de lucht vallen. Het land geeft jaar in jaar uit meer uit aan onderzoek en onderwijs dan Nederland. Tekenend is dat Zwitserland als niet-EU land wel de Europese doelstelling haalt om 3% van het BBP uit te geven aan onderzoek en innovatie. Nederland als een van de oprichters van de EU blijft daar ver bij achter! En de feiten bewijzen het: met al het geld dat ze in de Alpen uitgeven aan alle soorten van onderwijs en onderzoek, staat Zwitserland al veertien jaar bovenaan de Global Innovation Index.
Tijdens een sessie van De Kiesmannen Academie.
Geen last, maar een investering
De lessen uit Zwitserland lijkt minister Bruins echter niet ter harte te willen nemen. Terwijl toch ook ons kabinet te pas en te onpas roept dat innovatie cruciaal is. Het woord duikt zelfs meer dan tachtig keer op in het regeerakkoord. Terecht.
Onderwijs is geen kostenpost, maar een investering die zich dubbel en dwars uitbetaalt. Investeringen in het onderwijs hebben dikwijls tijd nodig om ‘te rijpen’, de positieve effecten zijn vaak pas na een aantal jaar zichtbaar in de statistieken. Innovatie wordt gezaaid in de klaslokalen van basisscholen in steden en dorpen en wordt geoogst in de laboratoria van universiteiten.
Tijdens een sessie van De Kiesmannen Academie.
Its the Education, Stupid.
De miljardenbezuiniging zet ons innovatievermogen, economische groei en status in Europa op het spel. Met zijn lof voor Zwitserland laat Bruins blijken stiekem best te weten hoe investeren in onderwijs samenhangt met het behalen van innovatieve doorbraken. Vooral in een tijd die vraagt om meer investeringen vanuit de overheid, juist ook in het onderwijs. Laten we eindigen met een allusie op een befaamde quote van Bill Clinton: It’s the Education, Stupid.